Tango in de metro - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Niels, Danniella, Nova - WaarBenJij.nu Tango in de metro - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Niels, Danniella, Nova - WaarBenJij.nu

Tango in de metro

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels, Danniella, Nova

09 December 2006 | Argentinië, Buenos Aires

Daar lag het dan, schuin onder ons, Buenos Aires. Een verzameling lichtjes langs zo’n zeventig kilometer kust. Danniella zat werkelijk tegen het vliegtuigraampje geplakt. Het was een uur ’s nachts – Argentijnse tijd - en nu waren we er dan echt bijna. Bijzonder gaar waren we, na een vlucht van twaalf uur van Amsterdam naar Sao Paulo, een paar uur wachten in Brazilie en nog eens twee en een half uur door de lucht naar de Argentijnse hoofdstad.

Maar dat was het allemaal waard, want die stad bevalt ons. BsAs, zoals ze de plaats hier afkorten, is schitterend. Het heeft de oud-Europese grandeur van Parijs of Rome. Het stikt er van de mooie gebouwen. Het stratenplan is weer eerder Amerikaans: allemaal rechte blokken. Veel groen ook, want er staan veel bomen. En het is er warm nu, want op het zuidelijk halfrond is het zomer.

Het Plaza de Mayo is wellicht het bekendste plein van de stad. De Dwaze Moeders protesteerden er wekelijks, tot enkele maanden geleden. Wie denkt dat het afgelopen is met demonstraties, heeft het mis. Zingen, trommelen, rondlopen met spandoeken: het zit de Argentijnen in het bloed. Op het beroemde plein (met onder meer het presidentiele paleis eraan) was een flinke manifestatie aan de gang en voor het hotel waarin we eerst verbleven, kwam protestmars op weg naar het parlement.

We zitten intussen bij Peter van Aert, die lang in Zundert woonde, maar nu al anderhalf jaar in BsAs, met zijn Argentijnse vriendin Cecilia en haar zoontje Camilo. Ze hebben ons meer dan hartelijk ontvangen. We hebben zelfs een eigen kamer én badkamer, in het buurappartement dat ze sinds kort ook huren. Het is bijna jammer dat we vanmiddag alweer door moeten naar Bariloche, waar we een cursus Spaans gaan volgen.

Peter heeft ons gisteren wat mooie delen van de stad laten zien. De leukste plek was een soort binnenplaats annex galerij in een oud pand, met kleine winkeltjes erin, prachtige trappen en hekjes, hoge smalle houten deuren en een fraaie tegelvloer. Zowat verborgen in de tangowijk, achter een poort.

Daarvoor waren we natuurlijk zelf al op stap geweest. Ook met de metro, een belevenis op zich. Wat deelden die kindertjes daar nu uit? Haarelastiekjes en naaisetjes waren het. Om ze even later weer stuk voor stuk op te halen, behalve bij mensen die ze voor een peso weer wilden kopen. “Die mensen gaan ergens optreden”, zei Danniella over een chique gekleed koppel. Dat ‘ergens’ bleek gewoon het gangpad van de metrocoupé te zijn: de muziek ging aan en al kinderwagens en oude-vrouwenbenen ontwijkend zwierde het duo er een aardige tango uit. Nu wisten we het zeker: we zijn in Argentinie.

Dat konden we gisteravond ook zien aan ons bordje. We zaten op een eenvoudig terras op de hoek van een willekeurige straat, met vlees voor ons. Veel vlees. Het land van Maxima is ook het land van de koeien en de biefstukken. Verschillende soorten hebben we gekeurd en ja, dat was goed binnen te houden.

Peter roept: een ontbijtje staat voor ons klaar. Wat een verwennerij. Vandaag nog maar even genieten van die prachtstad. Daarna voor een kleine twintig uur de luxe touringcar in. We melden ons weer vanuit de stad tegen de Andes: Bariloche.

• 09 December 2006 - 13:56

Jarno:

Ha Cornelis en Daan,

Meteen al goede verhalen, dat zie ik graag.
    Dat hebben jullie goed getroffen bij Peter in huis! Altijd makkelijk als je mensen kent in het buitenland die beschikken over een huis en kennis van de stad. Ook eens leuk om een reisverhaal te lezen dat geschreven is op journalistieke wijze.
    Succes op de taalcursus en veel plezier nog in het land van de koe.

Groet Jarno

• 09 December 2006 - 14:24

Monique:

Haai!
    Ik ben jaloers joh, op dat lekkere weer! Tof dat het zo lekker gaat tot nu toe en ik hoop dat de reis van 20 uur in de touringcar ook te doen is! Maar ja...vast beter dan achterop een boda boda!
    Geniet ervan!

• 09 December 2006 - 16:07

Steffie En Jop :

hej daantje en niels
    is het daar leuk zo te zien wel. wel jammer dat ik al lag te slapen toen jullie kwamen (zegt steffie) nou nog heel veel plezier
    groetjes steffie en jop

• 09 December 2006 - 16:52

Jos & Anne:

We zitten met snert op onze schoot jullie mooie verhaaltje te lezen. En die Tango... dat zou ik ook wel willen zien!! Mochten jullie Peter nog zien, geef hem een dikke X. We zijn i.i.g. blij dat jullie goed zijn aangekomen! By the way... ik heb m'n autootje!! Ik zal er mee naar Argentinie komen rijden, kunnen we daar een rondje doen. Kan ik jullie ook gewoon mailen?? Want we hebben een leuke kaart voor jullie. xxxxxxxxxxx

• 09 December 2006 - 18:18

Papa:

Ja een betere start kun je bijna niet dromen. De mensen ontmoeten in hun dagelijkse doen, en dan wel erg vrolijk.
    We hebben test smsjes gestuurd naar jullie nieuwe nummer maar nog niets terug gehoord.
    Ik hoop dat het alleen nog maar mooier wordt.
    Hasta Luego.

• 11 December 2006 - 14:08

Sylvia Kornet:

Goed te lezen dat jullie zo genieten van het prachtige BsAs! Ik kom net terug van het tropische Center Parcs terwijl het buiten stormt en stort van de regen! Dus.... geniet daar lekker verder en zorg dat je over een paar weken die Tango vlot mee kunt dansen! Hasta Luego y mucho suerte en el bus! Un beso, Sylvia

• 11 December 2006 - 15:56

Laura En Leo:

Wat leuk om dit allemaal te lezen, net of we erbij zijn...helaas niet! We genieten volop van jullie verhalen. Binnenkort toch ook maar een retourtje Buenos Aires boeken. Tot snel en we zijn erg benieuwd hoe snel jullie Spaans leren (aangezien Leo en ik al een woordje Spaans spreken).
    groetjes, Laura & Leo

• 11 December 2006 - 19:15

Marlou:

Hier dan een berichtje van mij. Dat is toch nog snel he? Ik denk wel iedere dag aan jullie hoor! Het boompje staat op de kast. Supermooi! Jullie genieten weer volop zo te lezen. Veel plezier en tot snel.
    Dikke kus van Marlou

• 12 December 2006 - 08:10

Inge:

Wat een verhalen. Ik verlang terug naar die goede oude tijd....Zucht
    Geniet maar lekker en wij kwijlen al lezend met jullie mee

• 12 December 2006 - 12:19

AdG:

Niels, leuk om te weten dat er plaatsen op de wereld zijn die bijna net zo mooi zijn als Bergen op Zoom! Groetjes, goede reis, tot horens. Ad

• 12 December 2006 - 12:19

Bregje:

Hoe is het eten daar?

• 12 December 2006 - 13:17

Kimkee:

Zo zeg, dat klinkt goed allemaal! En luxe, dus wie weet ook iets voor mij (in tegenstelling tot Kenia...).
    Merken jullie veel cultuurverschillen tussen Afrika en Zuid-Amerika? Vanuit Nederland klinken al die verre plaatsen zo abstract; je kunt je er geen voorstelling van maken.
    Heel veel plezier op jullie Spaanse les en misschien ook een optie om de tango te gaan leren dansen.

Kus, Kim

• 12 December 2006 - 21:51

Laura:

Ha lieve bertjes,

Echt helemaal super die verhalen!! Door het mooie verhaal dat jullie geschreven hebben, kunnen we al heel dichtbij komen. Fantastische cultuur, toffe mensen, lekker eten, superomgeving.. ooohhh ben zo jaloers! Heel veel plezier samen en geniet er met 200% van!

Dikke kussen Laura

• 13 December 2006 - 12:14

Marjan Groffen:

Niels, Klinkt goed dat BsAs, alweer een plaats in de wereld die ik wel zou willen zien. (al ben ik het natuurlijk met Ad eens, dat we veel gewend zijn..)

Veel plezier nog, groet, Marjan.

• 13 December 2006 - 16:15

Marc:

Niels, wat was hobbykip ook al weer in het Spaans?

• 13 December 2006 - 20:41

Sanne:

Hola, que tal? Leuk om jullie eerste ervaringen te lezen. Maarre.. die geel/rode achtergrond moeten jullie nog wel veranderen in blauw en wit. Geef Pluisje de groeten en geniet van alle indrukken. Groetjes, Sanne.

• 15 December 2006 - 17:57

Hannes:

Heeej! Leuk om jullie zonnige vergaal te lezen! Hier wordt het echt al koud ondertussen en in jullie oude stekkie branden al nieuwe lampjes!

Kreeg jullie kaartje voor het nieuwe huis (je weet toch wel waar ik woon Danni, hij was naar mijn pappie en mammie gestuurd haha)

Hopelijk binnenkort nieuwe verhalen, het ziet er in ieder geval SUPER uit, geniet ervan, liefs Hannes

• 15 December 2006 - 17:58

Hannes:

En foto's!!!!!

• 26 December 2006 - 22:12

Lili:

he niels, leuk om te lezen. en weetje in die patio met antiek winkeletjes zit een vrouw die vroeger in nederland heeft gewoont! Ida Saurez misschien leuk om aan peter te vertellen. (el regunte. nr 19) verder ben ik echt jaloers!!!veel plezier!