Spierpijn, Santiago en siervuurwerk - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Niels, Danniella, Nova - WaarBenJij.nu Spierpijn, Santiago en siervuurwerk - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Niels, Danniella, Nova - WaarBenJij.nu

Spierpijn, Santiago en siervuurwerk

Door: Niels&Danniella

Blijf op de hoogte en volg Niels, Danniella, Nova

02 Januari 2007 | Chili, Valparaíso

Chili kent slechts één kerstdag en daarom hadden we voor twee dagen wandelen in die ene dag gestopt. Pas ´s middags konden we op pad maar dat gaf niet, hier in het zuiden van Chili blijft het eind december tot half twaalf ´s avonds licht. Tijd genoeg om de tocht te maken naar de plek waarnaar het nationaal park is vernoemd: Torres del Paine.

Drie smalle bergen naast elkaar zijn dat, en ze worden niet voor niets ´torres´, torens, genoemd. Voor het grootste deel staan ze loodrecht omhoog. Naar het schijnt wagen bergbeklimmers zich er af en toe aan. Dat wilden wij niet doen, wel erhéén. Naar een uitkijkpunt. Een uur of vier verder. Lopend. Ongetraind.

Het eerste deel zou volgens de kaart vrij eenvoudig zijn. Kort en duidelijk: dat was het niet. Door een droge, dorre omgeving bleef het pad naar omhoog voeren. Het uitzicht werd steeds mooier, dat vergoedde veel, maar we leerden: stijgen is hijgen (en dalen is ademhalen).

Tennisbaan

Nog steeds ging het richting de lucht en het landschap veranderde. Nu liepen we over het midden van een kale gravelhelling. Een paarhonderd meter naar boven en naar beneden was het één grote, zij het wat steile, tennisbaan. Met bonkend hart bereikten we refugio El Chileno – zeg maar Blokhut De Chileen – voor het hoognodige brood en de brood nodige koffie.

Daarna kwam het bos en dat bos sleepte ons erdoorheen. De paden liepen minder steil, de bomen zorgden voor beschutting tegen de wind die op de meest onverwachte momenten opstak. Na de bomen was het slotdeel daar. Voor ons lag een helling die zo´n 45 graden omhoog leek te lopen, vol met rotsblokken en grote keien.

Daarop? Haha, lachte ik, in de veronderstelling dat we er omheen moesten. Haha, lachte de berg terug, toen ik mensen hoog tegen diezelfde helling zag opklauteren.

Panoramarestaurant

Een klein uur deden we erover, op handen en voeten. Bovenaan was alles wat was beloofd van deze plek. Nee, geen ronddraaiend panoramarestaurant, hier lagen nog steeds dezelfde keien. Maar wel een spectaculair onbelemmerd zicht op de torens, met een (waarschijnlijk ijskoud) meer ervoor.

De weg terug – weer vier uur – daalde weliswaar, maar was een aanslag op knieën en conditie. Toch genoten we nog van de wisselende landschappen en uitzichten.

Tweede Kerstdag (bij jullie, hier gewoon de zesentwintigste) hebben we wat ´uitgelopen´, over een vlakker parcours. De dagen daarna zorgde spierpijn ervoor dat de herinnering niet vervaagde. Spierpijn en de schitterende plaatjes in onze hoofden.

(En nu is het toetsenbord weer voor Danniëlla)

Steden

Na al dat sportieve gedoe in het koude zuiden van Chili werd het wel weer eens tijd voor het stadsleven. Vanuit Punta Arenas hadden wij wonder boven wonder zo tussen kerst en oud en nieuw nog een betaalbaar vliegticket richting Santiago kunnen regelen.

Ons hotel in Santiago zit op het hoekje van de straten Londres en Paris en hoewel heel Santiago is opgebouwd uit vierkante blokken zijn deze straatjes speciaal voor ons kronkelig en belegd met kinderkopjes. Het gebouw waarin ons hotel zit ziet er van buiten zo mooi uit dat ik gewoon doorloop. Ik verklaar Niels eerst voor gek als hij er binnen wil gaan maar hij heeft toch gelijk.
Onze kamer is ook echt super. Hij is hoger dan dat ie breed is en is toch breed genoeg! Mooie hoge deuren, openslaande ramen met luikjes, oud (antiek) meubilair. Supersfeer!

´s Avonds nog effe een rondje door de stad en bij het terrasje schuin tegenover het hotel een lekkere corona gevat en onze start in Santiago kan niet meer stuk.

Het schijnt een vieze stad te zijn, waar je je best moet doen om dan de ware schoonheid te zien maar wij hadden denk ik veel geluk.

Het is behoorlijk warm om rond te lopen in een stad met 4 miljoen inwoners maar toch is het erg vermakelijk. Er zijn veel mooie pleinen met groen en fonteinen, een aantal mooie kerken en parken. ´s Avonds naar Bella Vista (tip voor degene die binnenkort gaan, ga ´s avonds naar de wijk Bella Vista) waar straatjes vol leuke restaurantjes tegen de hoogste heuvel van Santiago zijn geplakt.

Valparaiso

In de boeken wordt Valparaiso als de meest unieke stad van Chili en zelf de meest ongewone stad van heel Latijns Amerika bestempeld. Dat moesten wij dus wel even met eigen ogen gaan bekijken.
Schijnbaar wil je hier continu foto´s maken en mensen in heel Chili noemde het al ´de mooie stad´.
Na aankomst in ons hotel voor 3 nachten (inclusief oud en nieuw) gingen wij dan ook direct op ontdekking. Rechte straten met betonnen gebouwen, urinelucht, het plaatselijke markt gebouw met schreeuwende mensen.
Na een tijdje vroegen we aan elkaar: ´had jij ook iets liefelijkers verwacht?´

Snel zijn we naar de andere kant van de stad gegaan en oké, toen we éénmaal op een terrasje over de stad met al zijn heuvels uitkeken, snapten we het. Hier waren de kronkelstraatjes met huisjes in alle kleuren, de liften die je naar boven brengen op steile stukken en de haven met grote boten en containers van over de hele wereld in alle kleuren onder ons. Mooi!
Toen er ´s avonds ook nog eens een groot feest bleek te zijn (op 30 december!!) ter afsluiting van een cultureel carnaval, in een park een paar honderd meter naast onze deur had Valparaiso toch nog onze hartjes gestolen.

Nuevo año

We hadden al aan een aantal mensen gevraagd waar we het beste naar het vuurwerk konden gaan kijken. Wij willen natuurlijk wel vooraanstaan bij hetgeen waar de hele natie voor naar de televisie kijkt.
Maar iedereen zei zo nonchalant, ´oh overal, aan het water of in de heuvels´, dat wij tot op het laatste moment niet wisten waarheen we moesten gaan.
De eigenaar van ons hotel zij vlak voor vertrek weer dat we het beste naar de pier vlakbij het hotel konden gaan, dus vooruit die richting gingen wij op.
In het hotel hadden wij gezellig zitten kletsen met twee Engelsen die het geweldige, onverstaanbare, knauwende Britse accent uitgevonden leken te hebben.
Bij terugkomst rond een uur of één kwamen we ze weer tegen en hebben we het nieuwe jaar al knauwend (en met een roseetje) ingeluid.

Maar de pier was ook echt een goede tip. Het was er druk, veel mensen stonden voor de pier te wachten. Maar naast de pier waren nog allemaal lege plekjes op een muurtje met zeezicht! De pier zou om 22.00 uur open gaan voor een feest en je mocht er voor 30 euro p.p. op. Maar daar gingen wij mooi niet intrappen! Het uitzicht naast de pier was zeker zo goed en omdat een pier nu eenmaal open is hoorde wij de muziek ook. Wij blij dus met dat goeie plekske!

Tot 23.50 uur zaten wij gewoon een beetje te genieten van alle lichtjes tegen de heuvels, de toffe muziek van de pier, alle mensen en de meegebrachte rosé en chips. Ineens ging de straatverlichting uit. Alsof ze het licht uitdeden voor de voorstelling.
De mensenmassa reageerde met gejoel. Daarna begonnen ze een lied te zingen en her en der scandeerde men Chi, chi, chi, le, le, le, wat wij inmiddels uit volle borst meezingen. We hoorden nog net trés, dos, uno op de pier en een grote vuurpijl spatte uiteen! Joehoe 2007!!
En toen was het stil…..

Huh? Waar is het grote vuurwerk?

Het volkslied werd ingezet en om 00.05 uur was daar eindelijk het prachtige, beloofde vuurwerk. Vanaf een aantal boten in de baai werd het afgeschoten. Tot half 1 genoten wij van gekleurde vuurballen en palmbomen, het leek alsof het op ons afkwam. Het was ook nog eens op 4 plaatsen hetzelfde alsof ze van de ene boot naar de andere bellen: ja en dan nu nummer 15, ge wit wel die blaauwe.

Anyway, vandaag (1 januari) hebben wij al meerder nieuwsjaarsduiken genomen in de zee van Viña del Mar (Valparaiso en Viña zijn als Den Haag en Scheveningen) en zijn we een knoop aan het doorhakken. Gaan we via Chili of Argentinie naar het noorden. Wij zijn er bijna uit, jullie lezen het de volgende keer.

Iedereen een heel gelukkig 2007! En omdat wij het een beetje stil vonden op onze weblog na het vorige verhaal willen wij graag van jullie weten hoe was je kerst en oud&nieuw??

Ñiels en Daññiella

• 02 Januari 2007 - 07:49

Kimkee:

Gelukkig Nieuwjaar!!!! Ook al hadden we dat al met z'n allen in de telefoon geschreeuwd toen jullie belden. Maar toen was het bij jullie natuurlijk nog geen 2007. Echt tof dat jullie even belden; was dat niet raar ivm het tijdsverchil? We stonden allemaal al te gillen en champagne te drinken enzo.
    Het was in ieder geval erg gezellig en vooral lawaaïerig in de Ardennen. Van slapen is het hele weekend niet veel gekomen maar in ruil daarvoor hebben we wel 2/3 toffe dagen gehad. Zeker voor herhaling vatbaar!
    Goeie reis weer en tot het volgende berichtje.
    X Kim

• 02 Januari 2007 - 10:00

André:

Zo te lezen moeten wij daar ook een keertje komen wandelen. Dit is natuurlijk ons terrein.
    Oud en nieuw zoals van ouds veel gezelligheid, veel eten en drinken en veel slaap. Nu weer proberen er een gewoon jaar van te maken. 2 weken werken en dan een weekje vakantie.

Groetjes,.....

• 02 Januari 2007 - 10:33

Jarno:

Nou die stevige wandeling doet mij denken aan een wandeling die Laura en ik een keer gemaakt hebben in Indonesie. Toen gingen we ook wel even die vulkaan beklimmen...
    Laura en ik hebben het nieuwe jaar goed ingeluid bij Victoria, gister de halve dag op bed gelegen en toen naar oma f gegaan. Daar gezellig oliebollen op en vervolgens met ome Kees en ome Eric en Jop naar Den Bels en de friettent. Deze hebben we weer lekker bij ome Kees op. Jullie feest daar klinkt goed, wel weer eens wat anders zo. Hier regent het en lijkt het te stormen maar ik ga nu toch even een stukje lopen om de overtollige kilo'tjes van de feestdagen eraf te lopen.

tot de volgende keer.

• 02 Januari 2007 - 10:59

Lili:

feliz ano nuevo!!! jaloers jaloers jaloers, volgend jaar zit ik denk ook weer met mn kont op t strand op 1jan, nederland viel een beetje in het water zoals gewoonlijk!groetjes lilian

• 02 Januari 2007 - 14:14

Billy:

Happy 2007!!!!! Gaaf gaaf gaaf al jullie verhalen over Santiago en Valparaiso. De "bergwandeling" klinkt ook voor mij heel herkenbaar met een klim die ik eens in Venezuela heb gemaakt, stijgen is hijgen! Maar, de uitzichten de moeite waard! En dan op nieuwjaarsdag lekker een duik in zee, zucht...hier was de nieuwjaarsduik vanwege het weer afgelast, anders had ik het vast ook gedaan!! Met Kerst zijn wij met Timo naar het kerstcircus geweest, erg leuk en oud&nieuw lekker met een aantal vrienden doorgebracht en met Timo veilig achter de ruiten naar het vuurwerk gekeken! Ben benieuwd of jullie naar het Noorden gaan via Arg of Chili, ik dacht dat jullie plan Chili was? Lees de avonturen graag weer, enjoy!!! X Syl

• 02 Januari 2007 - 21:25

Anne:

Gelukkig nieuwjaar! ben blij te horen dat jullie feestje ook zo leuk was. lijkt me een hele belevening geweest te zijn. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 02 Januari 2007 - 21:28

Anne:

echt coole foto's!!!!!

• 03 Januari 2007 - 11:27

Bregje:

Fijn nieuwjaar daar!Hebben jullie nog romantisch bij een stinkend zwart kerstboompje gezeten???

• 03 Januari 2007 - 15:13

AdG:

Waarom zo'n helse wandeltocht? Voor een paar cent heb je een brommertje!
    Beste wensen vanaf de Brabantse Wal (ook pittig!)

• 03 Januari 2007 - 19:23

Esthercita:

Hola hola
    Jullie beseffen toch wel dat jullie DE TORRES gezien hebben he?! Ik jaloers... heb er wel een hele mooie foto van, alleen niet door mij genomen :-( Het schijnt dat maar weinig mensen die zien zonder dat er wolken omheen hangen!!
    En natuurlijk nog un feliz año nuevo y pasenlo bien alla en el norte!!

• 04 Januari 2007 - 15:50

Eva :

He niels en daan,
    Hoewel ik zeer graag met jullie zou willen ruilen was ons oud en nieuw echt wel geweldig. Minder vuurwerk heb ik nog maar zelden gezien maar we hebben er zelf ter aanvulling gewoon flink en luidkeels op los ge-pang-d. Het is een nieuwe kreet geworden die zeer zeker nog een keer gebruikt zal worden om jullie te laten schrikken...PANG!!! Fijn te lezen dat jullie het zo mooi hebben daar. Geniet lekker door en tot over een maandje ofzo...dikke kus van Eva

• 04 Januari 2007 - 16:01

Danniella:

Hola Esthercita!

¿Como estas? Ben je weer in NL of nog hier ergens? Ik ben niet in jouw Talca geweest!! Binnenkort zullen wij onze hele mooie foto´s van de Torres ook online zetten! We zijn ook heel blij dat ze niet in de wolken hingen na de masterklim!

Kunnen we jou verhaal ook ergens lezen?

¡Adios! ¡Hasta Luego!
    Niels en Danniella

ps voor ieders info, we zitten momenteel in Algarrobo

• 04 Januari 2007 - 18:03

Sanne:

Geweldige verhalen, prospero año nuevo!!Bij ons was het niet chi chi chi le maar ha ha ha chi, beetje verkouden dus. Maar voor de rest hele leuke feestdagen gehad. Geniet van jullie trip! SanneS

• 04 Januari 2007 - 19:10

Laura:

Een gelukkig nieuwjaaaarr!! Het vorige jaar heeft al een geweldig einde zo te horen.. Het klimmen is het zeker waard geweest zo te lezen. Zoals Jarno al zei: 'Wij dachten ook even zo te klimmen in Indo'. De reis zit vol met een fantastische combi tussen natuur en cultuur, lijkt me echt supergaaf! Laat het jaar 2007 ook maar weer fantastisch beginnen en zo te horen kan dat niet missen op die geweldige reis van jullie. Dikke kussen Laura

• 04 Januari 2007 - 21:14

Heike:

Heee vrouwke!!! Eindelijk een berichtje van mij hahaha! Jullie hebben een geweldig oud en nieuw gehad lees ik wel super gaaf!!! Mijn nieuwjaar is niet benoemswaardig hahahaha!!! Als van ouds stappen en aan de rose hahaha! Jullie trouwens ook nog een geweldig 2007 he dat jullie lekker genieten van alle leuke en mooie dingen die je dit jaar mee gaan maken!!! Ik ben benieuwd wat jullie besloten hebben chili of Argentienie en wat voor avonturen er voor de deur staan!! Veel plezier!!!
    Dikke kus en een knuffel

• 06 Januari 2007 - 14:47

Maartje:

Hai Niels en Daan, mooie foto's zeg. En wat een wandelavontuur. kerst was erg gezellig met de families,verder weekje vrij geweest, nog naar het thermaalbad geweest. oud&nieuw in Haarlem gevierd in de poptempel het Patronaat. Ben jaloers op jullie met de mooie verhalen, en wij maar werken.......!Mijn tijd komt nog wel.liefs