Paris en Paihia - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Niels, Danniella, Nova - WaarBenJij.nu Paris en Paihia - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Niels, Danniella, Nova - WaarBenJij.nu

Paris en Paihia

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels, Danniella, Nova

15 Januari 2011 | Nieuw Zeeland, Paihia

Paihia heet de plaats waar we zijn neergestreken. Of eigenlijk waarbij: we hebben onze buswoning op de handrem gezet op een kampeerplaats aan de voet van groene heuvels, waartussen de zee zich ook nog heeft gewurmd. Fijne plek.

Enkele dagen geleden waren we nog in Auckland. Niet de hoofdstad van Nieuw-Zeeland, wel de grootste plaats. Met ook nog eens een heel hoog ding: de Skytower. Voor een vrij nieuw gebouw – de hoogste vrijstaande toren van het zuidelijk halfrond kwam pas in 1997 gereed – heeft het een oldskool spaceshiplook. Mij deed ie een beetje denken aan de raket waarin Kuifje in de sixties richting de maan suisde. Verder is hij van alle uitkijkgemakken voorzien, hetgeen wij op 220 meter hoogte hebben kunnen beleven. Achter het schuingeplaatste glas keken we op de stad neer en eroverheen.

Voor Nova begon de Skytower met dezelfde s als speeltuin. Als we wat aanwezen vond ze het uitzicht wel leuk, verder was het vooral een geheel van banken, randen, trappen, leuningen en constructiebalken om fijn op te klimmen en af te springen. Dat springen kon je trouwens ook in het groot doen. Zagen we. Zelf hielden wij het bij een blik op oneindig, in plaats van een razendsnel naderende grond aan een touw.

Gisteren (vrijdag) lieten wij de skyline van Auckland achter ons om richting het zuiden te toeren. Ons huis blijkt lekker te rijden, maar bergop moeten we weleens hevig terugschakelen. De stops onderweg bleken de moeite. We lunchten op Bream Bay, een prachtig wit strand. En we zetten de camper aan de kant bij de watervallen van Whangarei. Volgens de laatste uitgave van Lonely Planet zijn ze de Paris Hilton onder de Nieuw-Zeelandse watervallen: misschien niet de mooiste maar wel de meest gefotografeerde. Het bleek een prachtplek, met een lekker rondje wandelen door het woud eromheen.

Vandaag zochten we het wat dieper, in de Kawiti Caves. Niet alleen geweldig mooi vanwege de eeuwenoude stalagmieten en stalactieten, maar ook door de aanwezigheid van gloeiwormen. Honderden van die lichtgevende beestjes zorgen voor melkwegstelsels aan de plafonds. Beetje eng, vond Nova in het begin. Toen ze een eigen zaklampje mocht aanhouden sloot ze toch vriendschap met de lichtgevende larven.

Tussendoor hadden we ons nog een ongeluk gezocht naar een wc. Niet dat we zo nodig moesten, maar het openbaar toilet van Kawakawa stond in álle reisgidsen en folders als bezienswaardig aangemerkt. Nadat we er eerst drie keer voorbij waren gesjeesd, moesten we toegeven dat het gebouwtje (van de Oostenrijkse kunstenaar Friedensreich Hundertwasser) meer dan één blik waard was.

Misschien zaten we al met onze gedachten bij een duik in het zoute water, ongeveer tien meter vanaf onze camperdeur. Dat zal straks weer wennen worden, stukjes tikken zonder zeezicht.

• 15 Januari 2011 - 08:48

Zjos:

Heej Vakantiegangers!

Hou ons op de hoogte, leuk om te lezen.
    In Zundert hebben we vandaag een hetfige dag/avond.... Tis wir een corso feestje.

Hoe is de sterrenhemel daar? Mij staat bij dat ik daar aan die kant van de wereld echt van stond te kijken, zo mooi!

Liefs....

• 15 Januari 2011 - 09:02

Samb5:

Mooi, mooi, mooi! Heerlijk dat jullie daar nu zijn! En ja die sterrenhemel... oefffff zooooooo mooi!
    Geniet ervan, maar dat zal zeker lukken.

Groetjes,
    Khadim, Judith, Fallou, Oumar en Séna
    xxx

• 15 Januari 2011 - 09:03

Pake,:

Mooi mooi mooi, wij willen natuurlijk wel een foto zien van die w.c. vooral vanwege die naam van die ontwerper. (Zal wel vijftigwasser blijken te zijn.) groetjes.

• 15 Januari 2011 - 10:10

Kimkee:

Tof tof!!!
    X

• 15 Januari 2011 - 11:27

Ot:

Hallo Nova,
    Ik vind het heel leuk als mama over jouw vakantie leest en ik mag op de computer naar de foto's kijken.
    Veel zwemplezier in de zee.

kusjes van Ot

• 15 Januari 2011 - 11:35

Ome Jarno:

Klinkt weer goed zeg!
    Vanavond is het hier feest in Zundert, zal zeer leutig worden. Zo heb je meteen ons hoogtepunt van de week. Verder is het werken werken en werken (vond ik altijd zo leuk om te lezen). Genieten dus voor jullie!

Nova ik mis je wel een beetje, heb je al veel pineapple juices gedronken en henno tegen de mensen gezegd? Ik hoorde van mamma dat je al een beetje als een kiwi praat. Begin je ook al een beetje op een kiwi te lijken?

Veel plezier in de zee!

• 15 Januari 2011 - 13:03

Anne Knips:

Ik zie het allemaal weer helemaal voor me.... :-D Jammie!!!
    Grappig dat Nova de dingen anders beleefd, maar zeker óók een manier!

kus

• 15 Januari 2011 - 16:28

Meike:

Leukleukleuk :D En ben ook zéér benieuwd naar de WC! XX

• 15 Januari 2011 - 21:45

Omapa:

Weer een mooi verhaal, ff gegoogeld naar al het moois wat jullie in het echie hebben gezien. Schitterend ook de wc's in Kawakawa.
    Ook wij missen Nova , misschien een recent fotootje plaatsen ????
    Vaandelfeest héél druk véél ballonnen
    komt eind van de volgende week op de Rossite.
    Liefs,
    omapa

• 17 Januari 2011 - 15:17

Marc:

Stukkies tikken zonder zeezicht... Is dit een open sollicitatie naar een zilte plek op de redactie Terneuzen? Geniet ervan, zou ik zeggen...

• 17 Januari 2011 - 17:12

Hoi Krabbekes:

Goh wat ziet het er daar goed uit. Hier is het maar triest hoor.
    Mooie foto's ook. Nova ligt zo lekker te slapen. Wij blijven jullie volgen enne geniet nog maar lekker.
    xxx voor Nova (oortje, oogje, mondje .....)en de groetjes vanuit Rijsbergen
    Ome Ad en Tanmajan

• 18 Januari 2011 - 06:06

Am En Noof:

U urban globetrotters U!!!

• 18 Januari 2011 - 17:06

Pake:

Hé Zjefkes,
    Wij zijn wel blij met de verhaaltjes en zo maar zien toch ook graag bewijs via plaotjes.

Gr.