Rammelen, piepen, fluiten - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Niels, Danniella, Nova - WaarBenJij.nu Rammelen, piepen, fluiten - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Niels, Danniella, Nova - WaarBenJij.nu

Rammelen, piepen, fluiten

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels, Danniella, Nova

04 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Wat dat gerammel is, op de achtergrond? Het zou zomaar de bestekla kunnen zijn. Alle laden in onze camper kunnen op slot om rondvliegende huisraad te voorkomen, maar ja, dat vergeten we wel eens. Komt er een scherpe bocht, dan zoeken de lepels en vorken elkaar op, met een gekletter dat in het niet valt bij de kolereherrie die het geeft als we ook nog de pannenla zijn vergeten. En als het badkamertjeraampje openstaat, dan wil de deur daarvan onderweg weleens plotseling openvliegen, tot grote hilariteit van Nova.

Maakt allemaal niet uit wanneer de ritten zo mooi zijn als hier. Neem vandaag, toen we van Kaiteriteri naar Kaikoura zijn gereden. Eerst ging het langs beboste bergen en goudgele stranden. Vervolgens kwamen vlaktes met wijngaarden. Daarna waren er kale, dorre heuvels die we nog nergens eerder hadden gezien. En toen links de oceaan in beeld kwam, verrees rechts plots het ruige gebergte. Alweer zo’n adembenemende route dus.

En wat dat gepiep dan wel moet betekenen? Misschien zijn het de zeehonden. We konden ze van dichtbij bekijken, toen we vanuit Kaiteriteri - onze verblijfplek in het noordwesten van het zuidereiland, tevens volgens The Guardian een van de vijf mooiste stranden van de wereld en als een krant het schrijft is het natuurlijk waar - een boottocht maakten langs de rand van het Abel Tasmanpark. We zagen bijzondere rotsen (de split apple rock bijvoorbeeld), verlaten baaien, een paar verdwaalde, zwemmende pinguïns, twee ruitvormige platvissen die ze hier stingrays noemen van zowat een vierkante meter en een kolonie mooie zeehondjes op een rotsachtig eiland.

Tot onze grote verrassing kwamen we die zacht ogende dieren vandaag opnieuw tegen. Aanvankelijk dachten we met een onverwachte opstopping te maken te hebben op een parkeerstrook, pas daarna zagen we waarnaar al die mensen keken: spetterende, luiwammesende, hotseflotsende en zwemmende zeehonden. Een cadeautje, zomaar onderweg.

Waar dat gefluit vandaan komt? Vast van alle vogels die we zijn tegengekomen. Op iedere standplaats krioelt het van de kleine musjes, die kruimels van wat dan ook lusten. Komen we richting zee, dan spotten we steevast diverse soorten meeuwen (al kunnen we van geen enkele de soortnaam noemen) en langs de branding zagen we een kleine stoet zwarte zeevogels achter elkaar rennen, kromgebogen als oude monniken, hun lange knalrode snavels slepend over het strandzand.

En dan hebben we nog niet eens de kiwi genoemd. Maar die kom je dan ook vaker tegen als pluchen beest, shirtopdruk, waarschuwingsborden (‘laat uw hond hier niet loslopen, hij zou een kiwi kunnen bijten’) of eetbare vrucht tegen dan als de vogel waar Nieuw-Zeeland zo trots op is.

Het land heeft veel om fier op te zijn, zo hebben we de laatste weken gemerkt. We hebben niet eens de tijd om het allemaal te zien – fjorden en gletsjers die te ver naar het zuiden lagen hebben we laten schieten. Morgen is onze laatste etappe ‘op zuid’: van Kaikoura zakken we de kustlijn nog wat verder af naar Christchurch. Daar gaan we de stad bekijken en genieten van de laatste dagen waarop deze camper ons huis is. Nova hoopt op een camping met zwembad én speeltuin én buurkinderen tussen de een en vijf jaar waarvandaan dan ook.

• 04 Februari 2011 - 08:58

Hellen:

Hoit hoi,

Geniet nog van jullie laatste dagen!!

Groetjes Hellen en een kusje van Ot

• 04 Februari 2011 - 09:22

Mama:

Haha echt iets voor jullie rondvliegende huisraad, en ik zie dat kopje van Nova al!
    Wat zal ze ...en jullie veel te vertellen hebben als jullie terug zijn
    Heel veel plezier nog,
    liefs ma

• 04 Februari 2011 - 09:27

Sylvie:

Wat een prachtige reis, geniet er nog maar lekker van.

Groetjes van Martin, Sylvie, Minke en de kleine Melle.

• 04 Februari 2011 - 10:19

Ome Janjo:

Goed geschreven Niels, moet je iets mee gaan doen...
    Bedankt weer voor de update, heeft mijn vrijdag weer goed gedaan nadat ik vanochtend afscheid heb moeten nemen van Laura die voor 7 dagen naar Duitsland gaat.
    Met die stingrays kun je goed zwemmen, dat hebben wij in Belize gedaan. Zijn superglad en vriendelijk. (Steve Irwin denkt hier anders over)

Jarno

• 04 Februari 2011 - 11:21

AnneKnips:

Heeeeel veel plezier de laatste dagen. Wat een mooie reis hebben jullie gehad! Ik zie het bestek, pannen en deurtjes al helemaal rondvliegen in jullie huisje en dan jullie stuiterend op de banken. Als jullie terug komen, kunnen jullie een caravan in de tuin zetten, halen we het zwembad op bij Bart en Eva, wil ik wel als buurkindje spelen voor Nova.... van 30 :-S

• 04 Februari 2011 - 11:43

Linda:

Over fluiten gesproken; hebben jullie de bellbird al gehoord?

• 04 Februari 2011 - 14:04

Sandra:

Veel plezier nog de laatste dagen.
    Geniet ervan.

Groetjes Evert, Sandra, Jens en Floor x

• 04 Februari 2011 - 16:01

Carina:

Vanuit een herfstachtig Zeeland, veel lieve groeten en heel veel plezier natuurlijk...

• 04 Februari 2011 - 16:13

Pake,:

Ik denk dat het goed is dat jullie bijna weer naar huis komen. Zoveel moois en zolang zo'n fijne tijd kan een gewoon mens bijna niet hebben denk ik.

Tot gauw weer.

• 04 Februari 2011 - 17:50

Omapa:

Weer leuk geschreven Niels, fijn om te lezen en zeker fijn dat jullie zoveel moois zien !! Goeie reis naar
    Christchurch, ook daar nog wat genieten hé.
    Liefs van ons omapa

• 04 Februari 2011 - 23:31

Tante Laura:

heerlijk verhaaltje voor het slapen gaan hier in Duitsland.. mmm... nog lekker genieten van deze laatste dagen. Ik ben vrijdag vrij, dus mss kunnen we nog iets afspreken?? Dikke kus

• 05 Februari 2011 - 09:43

Meike:

Wat een leuk bericht! Wat is het snel gegaan zeg, jullie komen gewoon alweer bijna terug!
    Geniet ervan de laatste dagen, en ik wil me best bij Anne in het zwembadje voegen mocht hij bij jullie niet meer lukken!
    Liefs en goede reis terug!

• 06 Februari 2011 - 08:39

Its Me!:

Zei er iemand iets over ons weer? Het was hier vandaag 36 graden... en da's echt een beetje teveel van het goede. De metservice website zegt dat het nu hier 26 graden is (half 10 savonds) dus mooi weer nog eens poging te doen wat foto's te uploaden. Veel kijk plezier!

• 06 Februari 2011 - 10:04

Hellen:

Dat kijk plezier is gelukt hoor!

• 06 Februari 2011 - 10:04

Suus:

Wat een gave foto's zeg, heerlijk hoor! Geniet nog van de laatste dagen en alvast een goeie terugreis!

x Suus

• 06 Februari 2011 - 10:50

Omapa:

Mailtje gelezen, foto's kijken..mooi !!
    Wat een mooi weertje daar, hier wordt het kouder, bereid je er maar op voor. Wat zullen we blij zijn jullie weer te zien en met Nova knuffelen, spelen, lezen, wemme dur zin in!!!
    Liefs omapa

• 06 Februari 2011 - 12:30

Kimkee:

Wow, wat een mooie foto's weer (en een goed verhaal erbij natuurlijk)! Geniet er nog maar even van voordat jullie terugkeren naar stormachtig Brabant. Hoewel: kunnen jullie meteen mee in de carnavalsvoorpret en da's ook leuk natuurlijk.
    En Jarno wordt erg rebels als Laura er niet is!

• 06 Februari 2011 - 13:16

Fammetje Van Hassekt:

Volgens mij hebben jullie nog helemaal geen zin om naar huis te komen. Wat een ervaringen allemaal weer. Nou geniet nog van de laatste dagen.

Kus van ons

• 06 Februari 2011 - 16:52

Pake,:

Er is nog een Nova geboren in BopZ.
    Wij zagen vanmiddag een spandoek bij een huis als wij weer Bergen uit rijden.

• 06 Februari 2011 - 21:18

De Camper:

het is een bizar land. Vandaag de helft (!!) zo warm als gisteren. Met 18 graden en regen pakken wij de spulletjes in hier nu.

• 07 Februari 2011 - 07:38

Anja:

Wat een mooie verhalen en prachtige foto's. Geniet er nog lekker van de laatste dagen.

Groetjes Anja

• 08 Februari 2011 - 10:44

Marian En Ad:

Wat een mooie foto's. Zo te zien geniet Nova ook. Schattig Nova op dat strand.
    Goeie reis nog en tot ziens
    groetjes
    Ome Ad en Tante Marian

• 09 Februari 2011 - 20:35

Joke Verschuuren:

Hey Niels, afgelopen bij jullie pa en ma geweest. Heb inmiddels jullie mooie foto's gezien en veel gelezen. Wat een geweldige ervaring! Fantastisch !